IJs

Recepten

Dit recept sluit naadloos aan op het vorige: van ijskoffie gaan we over naar… ijs! Want dat smaakt natuurlijk ook altijd in deze zomerse temperaturen.

Per definitie is ijs eerder zondig en iets waar mensen graag een gezonder alternatief voor willen als je kijkt naar het enorme succes van frozen yogurt de afgelopen jaren. Anderzijds is ijs natuurlijk ook het ideale ‘ingrediënt’ om te zondigen als je je down voelt. Denk maar aan de talloze romcoms waar de bekers Ben & Jerry’s of Häagen-Dazs veelvuldig bovengehaald worden.

Voor mijn gezonde versie van ijs ga ik niet aan de slag met frozen yogurt maar met een andere, uiterst eenvoudige versie van ijs. Je zult er versteld van staan!

Voor de zondige versie ben ik gegaan voor vanilleroomijs dat naar mijn bescheiden mening goed in de buurt komt van de bekende guilty pleasure ijsmerken. Om het écht zondig te maken kan je (optioneel, maar who am I kidding) Kinder Bueno toevoegen.

GEZOND

Bananenijs

Ingrediënten

4 overrijpe bananen – yep, that’s it!

Bereiding

Pel de bananen, breek ze in stukjes en vries ze in (best een volledige nacht).

Mix de bananen in een keukenmachine of blender tot een luchtige massa die licht (bijna wit) is van kleur. Het duurt even maar je krijgt op een gegeven moment echt een smeuïg geheel dus geduld hebben is de boodschap!

Eet het bananenijs meteen op, want eens opnieuw ingevroren is het minder lekker.

ZONDIG

Vanille roomijs (met Kinder Bueno)

Ingrediënten

397 gram gecondenseerde melk
1 scheutje halfvolle melk
1 vanillestokje
300 mililiter slagroom
Optioneel: 6 repen Kinder Bueno (3 pakjes van 2)

Bereiding

Doe de gecondenseerde melk in een kom, voeg de melk toe en meng met een garde. Doe de inhoud van het vanillestokje bij de melk en meng opnieuw. Klop de slagroom stijf en schep in 3 à 4 keer bij de melk met een houten lepel zodat je een luchtig mengsel krijgt.

Optioneel: verkruimel de Kinder Bueno repen en voeg ze doe aan het mengsel.

Doe de inhoud van de kom in een lege ijsdoos of een andere afsluitbare diepvriesbak en laat een nachtje hard worden in de vriezer.

Heb je één van de recepten gemaakt? Ik ben benieuwd naar het resultaat! Vermeld @gezondig op Instagram en gebruik de hashtag #gezond of #zondig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *